Pāriet uz galveno saturu

Kas grauj imunitāti?

Ar vārdu "imunitāte" saprotam organisma spēju pretoties saslimšanai. Parasti veselam cilvēkam tā ir normas robežās un dažas saaukstēšanās slimības epizodes gadā nav iemesls domāt, ka tā ir novājināta un būtu "jāārstē". Taču noteikti vajadzētu rūpēties par sevi un būt veselam kopumā, tādējādi trenējot imunitāti vīrusu un baktēriju iebrukumiem. Kas imunitāti grauj un kā ar šiem cēloņiem cīnīties?



Miega trūkums

Ja miega daudzums ir nepietiekams, var palielināties vīrusu un baktēriju aktivizēšanās iespējamība, jo ķermenis nespēj radīt tik daudz antivielu jeb infekcijas apkarojošu šūnu un olbaltumvielu, kas palīdzētu pasargāties no dažādām slimībām. Atvēli gana daudz laika miegam un rūpējies, lai tas būtu kvalitatīvs. 

Nepietiekams D vitamīna līmenis

Šis tautā dēvētais saules vitamīns ir nepieciešams ne tikai spēcīgiem kauliem un veselām asins šūnām, bet arī imūnsistēmai. To gan var iegūt arī ar uztura palīdzību. Tas atrodams gan taukainās zivīs, pienā, gan graudaugos un olās, vairumam cilvēku D vitamīna līmenis tomēr ir nepietiekams. Tādējādi tieši D vitamīna ziņā veselības aprūpes speciālistu vidu valda vienprātība - katram ir jānosaka šī vitamīna līmenis un, nepieciešamības gadījumā, jālieto papildus.

Pārāk maz augļu, dārzeņu un ogu uzturā

Svaigi produkti, dažādas sēklas un rieksti satur cinku, beta-karotīnu, A, C un E vitamīnus, kas ārkārtīgi nepieciešami organisma funkcionēšanai. Tāpat šie augu izcelsmes produkti var palīdzēt samazināt ķermeņa tauku procentu un stiprināt imūno reakciju, jo ir šķiedrvielām bagāti. Lieto uzturā daudz svaigu dārzeņu, augļu un ogu, un palīdzi savai imunsistēmai būt spēdcīgākai.

Ēdienkarte ar paaugstinātu tauku saturu

Augsts tauku saturs var izjaukt zarnu baktēriju līdzsvaru, bet tieši zarnu mikrofloras sekmīga darbība ir labas imunitātes pamatu pamats! Tāpat arī lieka "taukainība" kavē baktēriju iznīcināšanu ar baltajiem asinsķermenīšiem. Ikdienā vēlams lietot liesas olbaltumvielas - jūras veltes, vistas, tītara vai liellopa gaļu bez redzamiem taukiem.

Kustību trūkums

Regulāri vingrojot vai sportojot uzlabojas ķermeņa spēja cīnīties ar dažādām vīrusu un baktēriju izraisītām slimībām. Kustoties labāk tiek apasiņots ķermenis, līdz ar to baktēriju apkarojošās vielas spēj labāk nokļūt tur, kur tās ir visvairāk nepieciešamas, uzlabojot imunitāti kopumā.

Trauksme, nemiers un bēdas jeb stress

Var šķist, ka stress īsti neietekmē imūnsistēmu, taču patiesībā pietiek vien ar 30 minūšu satraukumu, lai jau spētu vājināt imūno reakciju. Pastāvīgs jeb ilgstošs stress vēl vairāk ietekmēs imūnsistēmu un apgrūtinās gripas, jostas rozes, herpes un citu vīrusu atvairīšanu. Līdzīgi kā stress un trauksme, arī skumjas ilgstošā laika periodā var mazināt organisma imunitāti.

Alkoholiskie dzērieni

Pārmērīga alkohola lietošana spēj palēnināt ķermeņa spēju cīnīties ar "iebrucējiem" līdz pat 24 stundām. Ilgstoši un regulāri dzerot, ķermenis vairs nespēj pats sevi atjaunot, tādēļ pastāv iespēja biežāk saslimt ar pneimoniju, aknu slimībām, vēzi un tuberkulozi.

Smēķēšana

Nikotīns var būt pie vainas plaušas iekaisumiem, kā rezultātā var sākties elpošanas problēmas un pastāv lielāka plaušu infekciju iespējamība. Ne tikai dūmi ir kaitīgi. Arī košļājamā tabakā (vai no cita avota) esošais nikotīns vājina ķermeņa spēju cīnīties ar mikrobiem. Arī elektroniskās cigaretes radīto "tvaiku" ieelpošana nomāc imūnreakciju.

Nepietiekams laiks svaigā gaisā

Uzturoties ārā, saules gaisma aktivizē imūnsistēmas īpašās šūnas, kas palīdz cīnīties ar infekcijām. Augi ražo fitoncīdus un citas vielas, kuras ieelpojot imūnā sistēma tiek uzturēta. Tādēļ ieplānojiet regulāras pastaigas svaigā gaisā!

Seksa trūkums

Jā, arī intīmā tuvība spēj uzlabot imūnsistēmu. Sekss paaugstina baktērijas apkarojošās vielas - imūnglobulīnu A vai IgA līmeni. Mīlestībā ir spēks! Taču nevajadzētu meklēt seksu kā panaceju no visām slimībām. Daži pētījumi rāda, ka tiem pāriem, kas ar seksu nodarbojas vairāk nekā divas reizes nedēļā, IgA līmenis bija pat zemāks nekā tiem, kuriem dzimumakta nebija vispār.

Rūpējoties par savu veselību - ēdot pareizi un veselīgi, kustoties un uzturoties svaigā gaisā - mūsu imunitāte spēj par sevi gādāt. Netraucēsim tai strādāt! Un neaizmirsīsim - uztura bagātinātājus būtu vēlams lietot, konsultējoties ar ārstu vai farmaceitu. Tie nav brīnumlīdzekļi un nespēj aizvietot veselīgu, sabalansētu uzturu, fiziskās aktivitātes un pozitīvu attieksmi pret dzīvi.

GARDEDIS.LV / VAIRĀK KĀ 8000 RECEPTES KATRAI DIENAI!

Šī emuāra populārākās ziņas

Covid-19 pacientiem ļaus iet uz darbu arī ar pozitīvu Covid-19 testu

  Nenovērojot Covid-19 simptomus trīs dienas pēc kārtas, darba nespējas lapu pēc 14 dienām pacientam var aizvērt arī tad, ja Covid-19 tests joprojām uzrāda pozitīvu rezultātu, skaidroja Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas prezidente Sarmīte Veide. Aģentūrai LETA neoficiāli tika pausta neizpratne par gadījumu Saulkrastos, kur kāda bērnudārza pedagoģe baidās atgriezties darbā un aplipināt ar Covid-19 bērnus, jo viņai joprojām esot pozitīvs tests, bet ģimenes ārsts viņai nepagarina slimības lapu ilgāk par 21 dienu. Pamatojoties uz šobrīd pieejamo informāciju par Covid-19 norises gaitu un citu valstu pieredzi, atbildīgās valsts iestādes skaidro, ka Covid-19 pozitīvs pacients bez saslimšanas simptomiem nevar inficēt citus. Pašreizējā kārtība paredz, ka šādos gadījumos mediķiem, sociālajiem darbiniekiem un pedagogiem darba nespējas lapu var aizvērt pēc 21 dienas, ja netiek novēroti Covid-19 simptomi, neskatoties uz testa rezultātu. Pārējos gadījumos šis termiņš ir 14 dienas. Kā ziņots, minē

Valdībā diskutēts par komandantstundas ieviešanu visu diennakti un katru dienu

  Valdībā iepriekš diskutēts par komandantstundas ieviešanu visu diennakti un katru dienu, taču ministri izšķīrušies par šādas prasības nenoteikšanu, šodien Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā atklāja Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa (JV) parlamentārā sekretāre Evika Siliņa (JV). Viņa skaidroja, ka valdībā bijusi diskusija noteikt ierobežojumus uz visu diennakts laiku un katru dienu, tomēr atzīts, ka "cilvēkiem tomēr ir jādodas uz darbu un ražošanas procesi arī nav pārtraucami". Līdz ar to tika nolemts koncentrēties uz aizliegumu atstāt dzīvesvietu, izņemot specifiskos gadījumos, aizvadītajās svētku brīvdienās un šajā nedēļas nogalē. Siliņa gan deputātiem neminēja, vai komandantstundu valdība varētu noteikt arī turpmākās nedēļas nogalēs. Jau ziņots, ka valstī noteiktie ar Covid-19 saistītie ierobežojumi būs spēkā līdz 25.janvārim, otrdien pēc valdības un Krīzes vadība padomes kopsēdes mediju pārstāvjus informēja Operatīvās vadības grupas vadītājs, Val

Viņķele: Pilnībā slēgtas skolas un veikali - tie varētu būt nākamie ierobežojumi

  Cilvēkiem nepietiekami rūpīgi ievērojot esošos Covid-19 ierobežojumus un turpinoties slimības izplatībai, Latvijā var nākties lemt par vēl stingrākiem ierobežojumiem veikaliem un pilnīgu pāreju uz attālinātām mācībām, šādu viedokli šorīt LTV "Rīta panorāmā" pauda veselības ministre Ilze Viņķele (AP). Ministre vērtēja, ka Latvijas iedzīvotāju attieksme pret Covid-19 salīdzinājumā ar pavasari ir krietni mainījusies un cilvēki atsākuši daudz vairāk pārvietoties. Cilvēki vairs "nespēj baidīties" un daudzi vairs nenovērtējot Covid-19 kā nopietnu slimību. Pēc politiķes vārdiem, ja šāda tendence turpināsies, tad vienīgā iespēja būšot, piemēram, striktāk vērt ciet veikalus, līdzīgi kā citviet Eiropā, kur strādā tikai pārtikas veikali un aptiekas. Par to, vai nepieciešami jauni ierobežojumi veikalu darbam brīvdienās, valdība varētu lemt jau rīt, kad Ministru kabinets sanāks uz kopīgu sēdi ar Krīzes vadības padomi. Viņķele izteicās, ka viņai ļoti negribētos, lai valdība īst