Pāriet uz galveno saturu

Lampiņas instrumentu panelī - Ko nozīmē katra no lampiņām instrumentu panelī?

Lai arī ikviens autovadītājs cer, ka viņa spēkrats nekad nepievils, dzīve pierāda, ka var gadīties visādi. Ko darīt, ja uz vadības paneļa parādās kāds brīdinājuma simbols, bet Tev nav ne jausmas, ko tas nozīmē, un kā rīkoties tālāk? Piedāvājam iepazīties ar populārākajiem simboliem un to skaidrojumiem, lai turpmāk uz ceļa justos daudz drošāk.


Zemāk ir uzskaitītas 64 (!) instrumentu paneļa lampiņas, no kurām lielākā daļa ir visos automobiļos.

  1. Ieslēgti priekšējie miglas lukturi. Indikators parasti ir zaļā krāsā un virzīts ar skatu pa kreisi.
  2. Šis simbols nozīmē, ka ir bojāts stūres pastiprinātājs. Šo brīdinājumu nekādā gadījumā nevajag ignorēt. Stūres pastiprinātāja sistēmu var “nokaut” visai ātri.
  3. Ieslēgti aizmugurējie miglas lukturi. Tie ir paredzēti, lai sliktas redzamības apstākļos aizstātu gabarītuguņus. Visbiežāk lampiņa ir dzeltenā – brīdinājuma – krāsā, kas nozīmē – situācija ir bīstama, taču ne galēji ekstrēma.
  4. Simbols, kas norāda uz zemu logu mazgājamā šķidruma līmeni. Atcerieties par sezonalitāti. Arī pavasara un rudens mēnešos temperatūra var nokrist līdz mīnusiem.
  5. Brīdinājums, ka ir nodiluši bremžu kluči. Bremzējot, parasti šo simbolu pavada arī izteikti čīkstoša skaņa.
  6. Viena no parocīgākajām automobiļu “ekstrām” – ieslēgta kruīza kontrole.
  7. Pagrieziena signāli ir ieslēgti. Atkarībā no ieslēgtā virziena, signalizē labā vai kreisā lampiņa.
  8. Lietus un gaismas sensoru lampiņa. Ja tā iedegas, tad ļoti iespējams, ka nestrādās logu tīrītāju un priekšējo lukturu automātika.
  9. Ziemas režīms – parasti informē vadītāju, ka auto darbojas ziemas režīmā. Modernajiem “automātiem” tas nozīmē, ka auto uzsāk braukšanu ar 2. vai pat 3. ātrumu, tādējādi izvairoties no riteņu spolēšanas.
  10. Informācijas ziņojuma indikators. Ja parādās šāds simbols, izlasiet ziņojumu un rīkojaties saskaņā ar to.
  11. Uzsildīšanas iekārtas indikators. Tas iedegas pēc aizdedzes ieslēgšanas. Kad kontrollampa nodziest, var iedarbināt dzinēju. Ja lampiņa neiedegas vispār vai arī spīd nepārtraukti, uzsildīšanas iekārtā radusies kļūda.
  12. Apledojuma indikators. Šī lampiņa informē vadītāju, ka uz ceļa ir iespējams izveidojies apledojums un nepieciešama papildus piesardzība. Sensors parasti atrodas uz priekšējā bampera, tālu no dzinēja radītā karstuma.
  13. Problēma ar atslēgu. Modernām automašīnām atslēgas ir iekodētas vadības blokā. Ja rodas problēma ar atslēgu, tad par to ziņo ar šīs lampiņas palīdzību.
  14. Atslēga nav atrasta. Automašīnas dators ziņo vadītājam, ka netiek uztverta atslēga. Iespējams tā ir palikusi mājās uz plauktiņa?
  15. Nepieciešama atslēgas baterijas nomaiņa.
  16. Ievērojiet distanci! Iespējama sadursme ar priekšā esošo automašīnu, šķērsli, objektu.
  17. Jānospiež sajūga pedālis. Draudzīgs atgādinājums, ka jānospiež sajūga pedālis, lai iedarbinātu auto.
  18. Jānospiež bremžu pedālis. Draudzīgs atgādinājums, ka jānospiež bremžu pedālis, lai iedarbinātu auto.
  19. Bloķēta stūre. Lai to atbloķētu nepieciešamas atslēgas.
  20. Ieslēgtas tālās gaismas.
  21. Riepās konstatēts zems gaisa spiediens. Uzpildiet riepās gaisu un nodzēsiet kļūdu. Ja tā sistēma automātiski to neizdara jūsu vietā, tad sameklējiet attiecīgo pogu uz paneļa, nospiediet un turiet dažas sekundes.
  22. Ieslēgta ārējā apgaismošana. Mazās sānu lampiņas uz automašīnas spārniem.
  23. Ārējā apgaismošana nedarbojas. Kādā no mazajām lampiņām nedarbojas.
  24. Nestrādā bremžu gaismas. Obligāti nomainiet lampiņu. Brauciet ar šādiem lukturiem jūs vairākkārt palielināt avārijas risku.
  25. Kontrollampiņa norāda, ka nepieciešams veikt dīzeļa daļiņu filtra tīrīšanu vai nomaiņu.
  26. Problēma ar piekabes āķi. Iespējams, ka tas nav pareizi nostiprināts.
  27. Indikators, kas brīdina par pneimatisko balstiekārtu. Pārbaudiet spilvenus un kompresoru.
  28. Notiek joslas maiņa, neieslēdzot pagrieziena rādītāju.
  29. Katalizators ir pārkarsis.
  30. Piesprādzējaties. Simbols iedegas kā atgādinājums, ka autovadītājam un pasažieriem jāuzliek drošības josta. Kad tas izdarīts, lampiņa izdziest. Tā mēdz iedegties arī gadījumos, ja uz krēsla tiek novietots smags priekšmets.
  31. Stāvbremze ir aktivizēta. Pirms uzsākat braukšanu, pārliecinieties, ka tā ir atslēgta.
  32. Ja displejā parādās šāds simbols, nepieciešams uzlādēt automašīnas akumulatoru.
  33. Parkošanās asistents. Ja lampiņa mirgo, tad iespējams, ka sensori uz bamperiem ir netīri un tos ir jānotīra.
  34. Lampiņa norāda, ka nepieciešams veikt automašīnas apkopi. Parasti tā eļļas un filtra nomaiņa.
  35. Problēma ar adaptīvo tuvās/tālās gaismas sistēmu. Iespējams, ka uz sensoriem ir sakrājušies netīrumi.
  36. Nestrādā automātiskā priekšējo lukturu regulācija.
  37. Jums ir sporta auto, ja iedegas šī lampiņa. Tā signalizē par problēmām ar aizmugurējo spoileri.
  38. Ja jums ir kabriolets, tad automašīna ziņo, ka problēma ar automātiski nolaižamo/paceļamo jumtu.
  39. Radušās problēmas avārijas gaisa spilvenu sistēmā. Nekādā gadījumā neignorējiet šo lampiņu. Gaisa spilveni glābj dzīvības un jūsu gadījumā tie pie sadursmes var nenostrādāt. Atsevišķos gadījumos, lampiņa var informēt par problēmām ar drošības jostām.
  40. Problēmas ar bremžu hidrauliku. Arī šī ir viena no tām instrumentu paneļa lampiņām, kuru nevajag ignorēt.
  41. Borta dators ir konstatējis ūdens klātbūtni degvielas filtrā. Var parādīties, ja degviela tiek pildīta “točkās”.
  42. Manuāli atslēgts kāds no avārijas gaisa spilveniem.
  43. Dzinēja kļūda. Dators ir konstatējis kļūdu, kuru nepieciešams nolasīt, pieslēdzot datoru.
  44. Ieslēgti priekšējie miglas lukturi.
  45. Aizsērējis gaisa filtrs. Nepieciešama nomaiņa.
  46. ECO braukšanas režīms aktivizēts.
  47. Ieslēgta kontroles sistēma nobraukšanai no kalna.
  48. Dzinējs ir pārkarsis. Šo lampiņu nekādā gadījumā nedrīst ignorēt un braukšana būtu jāpārtrauc. Paaugstināta dzinēja temperatūra var radīt neatgriezeniskus un ļoti nopietnus bojājumus motoram. Problēmu cēloņi var būt vairāki – dzesēšanas šķidruma sūce, bojāts radiators, saplīsis termostats, saplīsis ūdenssūknis u.c.
  49. Antibloķējošā bremžu sistēma (ABS) nedarbojas un ir radušās problēmas.
  50. Problēmas ar degvielas filtru. Iespējams, ka tas ir aizaudzis ar netīrumiem un nepieciešama nomaiņa.
  51. Atvērtas automašīnas durvis. Ja tās, tomēr, ir ciet, tad iespējams, ka radusies kļūda elektronikā vai drošinātājos.
  52. Atvērts automašīnas motora pārsegs. Ja tas, tomēr, ir ciet, tad iespējams, ka radusies kļūda elektronikā vai drošinātājos.
  53. Simbols parāda, ka automašīnai ir zems degvielas līmenis.
  54. Problēmas ar automātisko pārnesumkārbu. Parasti ir trīs iemesli – šķidruma temperatūra nav atbilstoša, šķidruma līmenis ir par zemu, trūkst spiediens.
  55. Ieslēgts automātiskais ātruma ierobežotājs.
  56. Problēmas ar automašīnas amortizatoriem. Ja kādu laiku jūtat, ka auto ir sācis grabēt vairāk nekā parasti, tad pienācis laiks amortizatoru nomaiņai. Parasti maina abus priekšējos/aizmugurējos vai visus četrus uzreiz.
  57. Šī ir kārtējā lampiņa, kuru nedrīkst ignorēt. Tā var liecināt par vairākām lietām – zems eļļas līmenis, zems eļļas spiediens, bojājumi eļļas sūknī, u.c. Motoreļļa gādā par dzinēja “veselību”.
  58. Ieslēgta vējstikla atsaldēšana.
  59. Automašīnas bagāžnieks ir atvērts. Ja tas, tomēr, ir ciet, tad iespējams, ka radusies kļūda elektronikā vai drošinātājos.
  60. Elektroniskā stabilitātes kontrole (ESC) ir izslēgta. Parasti šāda lampiņa līdz ar pirmo sniegu parādās aizmugures piedziņas automobiļos. Lampiņas mirgošana norāda uz sistēmas bojājumu. Ja tā iedegas uzreiz pēc automašīnas iedarbināšanas, izslēdz un atkal ieslēdz aizdedzi. Ja pēc tam kontrollampa vairs neiedegas, ESC funkcijas darbojas, taču, ja lampiņa iedegas atkal, sistēmā konstatēta kļūda.
  61. Problēma konstatēta tieši lietus sensora darbībā. Lai arī lampiņa ir iedegusies, manuāli tos ieslēgt joprojām ir iespējams.
  62. Visiem labi zināmā “Check Engine” lampiņa. Problēmu cēloņi var būt daudz, sākot no maznozīmīgiem sīkumiem, līdz nopietnām ķibelēm. Nevajag ignorēt, aizdzeniet uz servisu, pieslēdziet pie datora un uzziniet vairāk.
  63. Ieslēgta aizmugurējā loga apsilde.
  64. Problēmas tieši ar pašām vējstiklu slotiņām. Sensors iespējams strādā teicami, taču slotiņas nē.

Lampiņas instrumentu panelī atspoguļo noteiktas funkcijas vai radušos traucējumus. Lai pārbaudītu automašīnas sistēmu stāvokli, ieslēdzot aizdedzi, kontrollampiņas uz mirkli iedegas. Ja viss ir kārtībā, tās nodziest dažu sekunžu laikā pēc auto iedarbināšanas. Ja tā nenotiek, jārīkojas saskaņā ar ieteikumiem un, vajadzības gadījumā, spēkrats jāaizgādā uz autoservisu.

Atkarībā no automašīnas markas, modeļa un, protams, arī gada var mainīties gan instrumentu paneļa indikatoru skaits, gan arī to dizains. Taču kodols paliek nemainīgs!


GARDEDIS.LV / VAIRĀK KĀ 8000 RECEPTES KATRAI DIENAI!

Šī emuāra populārākās ziņas

Covid-19 pacientiem ļaus iet uz darbu arī ar pozitīvu Covid-19 testu

  Nenovērojot Covid-19 simptomus trīs dienas pēc kārtas, darba nespējas lapu pēc 14 dienām pacientam var aizvērt arī tad, ja Covid-19 tests joprojām uzrāda pozitīvu rezultātu, skaidroja Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas prezidente Sarmīte Veide. Aģentūrai LETA neoficiāli tika pausta neizpratne par gadījumu Saulkrastos, kur kāda bērnudārza pedagoģe baidās atgriezties darbā un aplipināt ar Covid-19 bērnus, jo viņai joprojām esot pozitīvs tests, bet ģimenes ārsts viņai nepagarina slimības lapu ilgāk par 21 dienu. Pamatojoties uz šobrīd pieejamo informāciju par Covid-19 norises gaitu un citu valstu pieredzi, atbildīgās valsts iestādes skaidro, ka Covid-19 pozitīvs pacients bez saslimšanas simptomiem nevar inficēt citus. Pašreizējā kārtība paredz, ka šādos gadījumos mediķiem, sociālajiem darbiniekiem un pedagogiem darba nespējas lapu var aizvērt pēc 21 dienas, ja netiek novēroti Covid-19 simptomi, neskatoties uz testa rezultātu. Pārējos gadījumos šis termiņš ir 14 dienas. Kā ziņots, minētā

Valdībā diskutēts par komandantstundas ieviešanu visu diennakti un katru dienu

  Valdībā iepriekš diskutēts par komandantstundas ieviešanu visu diennakti un katru dienu, taču ministri izšķīrušies par šādas prasības nenoteikšanu, šodien Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā atklāja Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa (JV) parlamentārā sekretāre Evika Siliņa (JV). Viņa skaidroja, ka valdībā bijusi diskusija noteikt ierobežojumus uz visu diennakts laiku un katru dienu, tomēr atzīts, ka "cilvēkiem tomēr ir jādodas uz darbu un ražošanas procesi arī nav pārtraucami". Līdz ar to tika nolemts koncentrēties uz aizliegumu atstāt dzīvesvietu, izņemot specifiskos gadījumos, aizvadītajās svētku brīvdienās un šajā nedēļas nogalē. Siliņa gan deputātiem neminēja, vai komandantstundu valdība varētu noteikt arī turpmākās nedēļas nogalēs. Jau ziņots, ka valstī noteiktie ar Covid-19 saistītie ierobežojumi būs spēkā līdz 25.janvārim, otrdien pēc valdības un Krīzes vadība padomes kopsēdes mediju pārstāvjus informēja Operatīvās vadības grupas vadītājs, Val

Viņķele: Pilnībā slēgtas skolas un veikali - tie varētu būt nākamie ierobežojumi

  Cilvēkiem nepietiekami rūpīgi ievērojot esošos Covid-19 ierobežojumus un turpinoties slimības izplatībai, Latvijā var nākties lemt par vēl stingrākiem ierobežojumiem veikaliem un pilnīgu pāreju uz attālinātām mācībām, šādu viedokli šorīt LTV "Rīta panorāmā" pauda veselības ministre Ilze Viņķele (AP). Ministre vērtēja, ka Latvijas iedzīvotāju attieksme pret Covid-19 salīdzinājumā ar pavasari ir krietni mainījusies un cilvēki atsākuši daudz vairāk pārvietoties. Cilvēki vairs "nespēj baidīties" un daudzi vairs nenovērtējot Covid-19 kā nopietnu slimību. Pēc politiķes vārdiem, ja šāda tendence turpināsies, tad vienīgā iespēja būšot, piemēram, striktāk vērt ciet veikalus, līdzīgi kā citviet Eiropā, kur strādā tikai pārtikas veikali un aptiekas. Par to, vai nepieciešami jauni ierobežojumi veikalu darbam brīvdienās, valdība varētu lemt jau rīt, kad Ministru kabinets sanāks uz kopīgu sēdi ar Krīzes vadības padomi. Viņķele izteicās, ka viņai ļoti negribētos, lai valdība īst